Blog auto-most


Második blog: Közlekedési bűncselekmények és jogsértésekre alkalmazandó szankciók.

Kazalnyi sárga csekkel a postára érve, az árakon a 27 százalékos áfát látva, a bérpapírunkat figyelve felmerül a gondolat: Itt nekünk egy bizonyos testrészünk satuba lett szorítva. Autósként még elszomorítóbb a helyzet, kőkemény autópályadíj, vaskos sarc az üzemanyagárban, teljesítményadó, biztosítás fojtogatja pénztárcánkat.

Ha erre a tortára habként jön egy büntetés, könnyű nehéz helyzetbe kerülni, de vajon milyen a helyzet Európa többi országában? Egy német autósnak mekkora érvágás a gyorshajtásért kapott csekk? Sírva fakad az olasz, ha parkolási bírság várja a szélvédőn? A válasz kiderítése végett alámerültünk a statisztikák zavaros tengerében, és összehasonlítottuk a hazai fizetések-büntetések arányát a külföldön tapasztalható értékekkel. 

Pontos képet alkotni szinte lehetetlen, hiszen komoly különbségek adódnak mind a keresetek, mind a közlekedésszabályozás terén. Triviális megállapítás, de igaz, hogy a nálunk 300 000 forintot érő autópályás száguldás a sebességkorlátozástól mentes német szakaszokon egy fityingbe sem kerül. Ezért a felsorolt példákban olyan büntetési tételeket szemeltünk ki, amelyekre közel azonos szabályozás vonatkozik a különböző országokban. 

Mobil a kézben

Mióta testünk meghosszabbításaként kezeljük telefonunkat a vezetés közben használt mobil a semmiből első számú büntetési tétellé lépett elő. Ezt itthon elkövetve harmincezer forintos helyszíni bírságot szabhatnak ki az igazoltató járőrök, ami a bruttó minimálbér 30,6 százaléka, de a nettó átlagkeresetből (149 400 Ft) is fájdalmas szelet, egész pontosan 20,08 százalék.

A nálunk 30 000 forinttal honorált vezetés közbeni kézből telefonálás arányosan az egyik legdrágább szabálysértés az unióban, de a románok megelőztek, ha őket elcsípi egy közeg, akkor a minimálbér 41,4 %-a bánja a kalandot.

Németországban ugyanez a kihágás negyven euróba (12 000 Ft) kerül, de az Unió legerősebb gazdaságában nincs meghatározott minimálbér, így ha egy gyári melós 8,5 eurós órabérével, körülbelül 404 000 forinttal számolunk a büntetés aránya mindössze 2,8 százalék. 

Ez a büntetési tétel egész alacsony a németeknél, a spanyolok és hollandok viszont szigorúan büntetik, 200-220 eurós fix bírsággal. Ezzel számolva a spanyol minimálbér 26,5 százalékát kapja a közös kassza, de a havonta 1469 eurót kereső holland elkövető már csak jövedelme 14,9 százalékával lesz szegényebb. 

Hozzánk gazdaságilag közelebb álló országokban mindenhol alacsonyabb összegről indul a kézben tartott mobilra kiszabható büntetési tétel, Lengyelországban 50 (minimálbér 12,7%-a, 15 000 Ft), Romániában 65 (minimálbér 41,4%-a, 19 000 Ft), Szlovákiában 60 euró (minimálbér 19,7%-a, 18 000 Ft), a minimális összeg. 

Furcsa szabályok szerte Európában

Több világjáró pajtásunktól hallottuk, hogy Ukrajnában és Szerbiában is lennie kell az autóban hullazsákként funkcionáló nagy nejlon, vagy kukazsáknak, mert ennek híján a tányérsapkások megbüntethetik a vezetőt. Svédországban a mobiltelefonálás szabályozása meglepő: a legtöbb állammal szemben ott nem tilos kézben tartott mobilon telefonálni. 

Spanyolországra a szemüvegeseknek kell külön készülni, vezetéshez ugyanis előírt egy pót-szemüveg vagy kontaktlencse megléte.

Németország a derékszög barátja, itt nem járja a sréhvizavé csámborgás. A gyalogost megbüntethetik öt euróra, ha nem az útra merőlegesen megy át, mivel az előírás szerint mindig a lehető legrövidebb úton kell keresztezni az utat. 

Gyorshajtás

Húsz kilométeres sebességtöbblet az ötvenes zónában nálunk szintén 30 000 forintot ér, tehát az arány azonos, mint a telefonálás esetén. A német példánál sincs komoly változás, mivel ezért a kihágásért 35 eurós (10 400 Ft) büntetés jár, tehát a havi betevőből 2,59 százalékot visz el a szabálytalanság. Spanyolországban, legszerencsésebb esetben 100 (30 000 Ft) euróból úszható meg egy ilyen eset, a hollandoknál pedig 160 euró (48 000 Ft) a tarifa, a legkeményebb büntetést pedig a norvég rendőrök szabják ki, tetemes 290 (86 000 Ft) eurót. 

Ebben az összehasonlításban szintén vezetjük a régiós országok listáját, Lengyelországban 25 euróból, Romániában 95 euróból, Szlovákiában 50 euróból megúszható a kihágás ezen fajtája. Viszont a komolyabb, 50 km/órás sebességtúllépést vizsgálva egész enyhének tűnik a hazai hatvanezres büntetés. 

Nálunk 30 000-től 300 000-ig terjed a gyorshajtásért kiszabható bírság, de Ausztria sem marad le, a légszennyezettségi határérték függvényében életbe lépő környezetvédelmi szabályok miatt az ilyenkor tempósan haladó autós akár 2180 eurót is fizethet.

Németországban ez 240 eurót, a franciáknál, norvégoknál pedig 1500-at (445 000 Ft) ér, ami az 1430 eurós francia minimálbér esetén egy hónap száraz kenyeret és vizet jelent! Ezt már egy tisztes keresettel rendelkező polgár is megérzi, ahogy a spanyolok 600 (178 000 Ft) eurós minimális bírságát is. 

Közép-Kelet-Európa államai közül Horvátország emelkedik ki, náluk 660 eurót számláznak egy jól sikerült traffipax-fotóért, de a szlovákoknál sem olcsó kaland 50-el túllépni a határt, ezért 300 eurót fizethetünk a szomszédban. A lengyelek viszont engedékenyek, mindössze 100 eurós büntetést szabnak ki a komolyabb gyorshajtásért.

A legigazságosabbnak a finn rendszer tűnik, mivel az északi országban a napi jövedelemhez igazítják a büntetés mértékét. A szabálysértő lehet a felső tízezer tagja, aki lazacot kaviárral töm két pofára, Finnországban egy átlagos, 20 km/órás sebességtúllépés neki is fájdalmas tanulságként marad meg. Remek példa erre a svéd üzletember, Anders Wiklof, akit 830 ezer koronára büntettek meg (közel 28 millió forint), mert túllépte a megengedett sebességet, ötvenes zónában repesztett 77 km/órával Finnországban. Ezért kellett kifizetnie egy extrákkal gazdagon teletömött Audi A6 vételárát. 

Áthajtás a piroson

Ez a tétel a közelmúltban enyhült nálunk, az azonnali anyagi csőddel fenyegető 100 000 forint helyett már "csak" 50 000-et ér ha képtelenek vagyunk megállni a pirosnál. Az összeg így is kiteszi a szóban forgó fizetés felét, de az erős gazdaságokkal rendelkező országok sem büntetnek keményebben, így például a 135 eurós francia díj csak 9 százalékot jelent a havi pénzhez viszonyítva. A norvégok ebben a kategóriában is rekorderek, a skandináv országban 700 (208 000 Ft) eurót ér egy ilyen manőver. 

Finnországban közigazgatási bírságként ezt is a jövedelem alapján szabják ki, de Svédország sem túl engedékeny a maga 300 eurós tarifájával. A legolcsóbban Bulgáriában és Lettországban csúszhatunk tilosba, 20-25 (12,6%-a a bolgár bérnek) euróba kerülhet, ha lefülel a rendőr. 

Ittas vezetés 

Hazánkhoz hasonlóan a környező országok zömében is tilos vezetni, ha a sofőr alkoholt fogyasztott. Csehország, Románia és Szlovákia hatóságai is 0,0 ezrelékben határozták meg a megengedett maximális véralkoholszintet. Ausztria, Horvátország és Szerbia előírásai azonban engedékenyebbek 0,5 illetve 0,3 ezrelékes határértékkel. Akinél jelez a szonda, sokkal magasabb büntetésekre számíthat, mint gyorshajtás esetén. A nagy-britanniai maximálisan 5715 eurós bírság (1,7 millió Ft) egészen elrettentő, de átszámítva a szomszédos országokban is alsó hangon 40-50 ezer forintra büntethetik az ittas vezetőt.

Az ittas vezetést mindenhol keményen büntetik, de a megengedett véralkoholszint mértéke eltérő: a zéró toleranciától egészen 0,8 ezrelékig terjed a skála. Utóbbi él Angliában, ám aki ezt túllépi, kegyetlen 1,7 milliós bírságra számíthat, ami az ottani minimálbérnek is több mint a négyszerese!

Végül egy táblázat, amin jól látható, hogy a magyar közutakon kiszabható büntetési tételek korántsem alacsonyak, de a jövedelemhez viszonyítva legalább ezen a téren nem mi vagyunk a rekorderek. Minden uniós országban akad olyan szabálysértés, ami kőkemény szankciókat von maga után, viszont egy határral arrébb talán már megúszható pár euróval. A közúti előírások harsány káosza talán örökre európai jelenség marad, mezei autósként csak annyit tehetünk, hogy itthon és külföldön is kiélezett figyelemmel közlekedünk, és szabálykövetően utazva megpróbáljuk elkerülni a pénztárcánkat veszélyeztető helyzeteket.

A zárójelben látható érték mutatja az adott országra jellemző bruttó minimálbér és a büntetések százalékos arányát. (A kiugró értékeket produkáló Norvégia, és a gazdasági fejlettségéhez, a keresetekhez mérten alacsony büntetési tarifákat alkalmazó Németország kimaradt, mivel meghatározott minimálbér hiányában nem állt rendelkezésre pontos adat az összehasonlításhoz.)

A bruttó minimálbér értékei a ksh.hu oldaláról származnak, a büntetési tételek java részét pedig az ADAC Német Autóklub köszönhetjük. 


 Ittas vezetés /
Határérték 

 Gyorshajtás
50 km/óra

 Tilos jelzésen áthaladás 

Telefonálás kézben tartott mobilkészülékkel 

 Spanyolország

 500-tól /
 0,5 (66,4%)

600-tól(79,7%)

 200-tól(26,5%)

 200-tól (26,5%)

 Magyarország

 330-tól /
 0,0 (98,5%)

200-ig(59,7%)

 170 (50,7%)

 100 (29,8%)

 Franciaország

 135-től /
 0,5 (9%)

1500(104,8%)

135-től (0,9%)

135-től (0,9%)

 Horvátország

 90-től /
 0,5 (24,1%)

660-tól(177,4%)

260-tól(69,8%)

 65-től (17,4%)

 Lengyelország

 145-től /
 0,2 (36,9%)

 100-tól(25,5%)

75-től (19,1%)

 50-től (12,7%)

 Hollandia

 500-tól /
 0,5 (34%)

 530-tól (38,1%)

170-től (11,5%)

 155-től (10,5%)

 Románia

 145-től / 0,0(92,3%)

 145-től(92,3%)

65-től (41,4%)

 65-től (41,4%)

 Szlovénia

 300-tól / 0,5 (38,3%)

300-tól (38,3%)

 250 (31,9%)

 120 (15,3%)

 Szlovákia

 450-től /
 0,0(133,5%)

 350-től(103,8%)

 150 (44,5%)

 60-tól (17,8%)

Nagy-Britannia

5715-ig / 0,8(452,1%)

2860-tól(226,2%)

70-től (5,5%)

75-től (5,9%)



Első blog 

Új gépjármű behozatala Szlovákiából (SK), Cseh országból (CR)

Új személygépkocsinak az olyan autó minősül, amely legfeljebb 6000 kilométert futott, vagy amelynek első forgalomba helyezésétől számítva legfeljebb 6 hónap telt el. Ezen járművek más EU-tagállamban történő beszerzése esetén a vásárló tagállamának (jelen esetben ez Magyarország) áfa-szabályai, áfa mértéke szerint általános forgalmi adót kell megfizetni. Az eladó nem számít fel adót, ehelyett a magyar vásárlónak kell a gépkocsi értékének megfelelő áfa-összeget az APEH felé bevallania és megfizetnie.

A külföldön vásárolt új autót:

  • hazavontathatja;
  • megbízhat a feladattal egy járműszállítással foglalkozó céget;
  • hazavezetheti.
  • Az utóbbi esetben a hazaúton érintett országokban érvényes biztosítással és ideiglenes rendszámtáblával kell az autónak rendelkeznie. Ezeket abban az országban szerezheti be, ahol az autót vásárolja. A kereskedő minden valószínűség szerint tájékoztatással tud szolgálni Önnek ez ügyben.

    A Magyarországon először forgalomba helyezendő személygépkocsik után regisztrációs adót is kell fizetni. Az adó mértéke a személygépkocsi műszaki tulajdonságaitól, a környezetvédelmi osztályba sorolásától, valamint első forgalomba állításának időpontjától függ.

    A jelenleg hatályos regisztrációs adó mértékét kiszámíthatja a regisztrációs adó kalkulátor segítségével. Az adó kiszámításához az alábbi adatokra van szükség: • Üzemanyag: benzines vagy dízel • Hengerűrtartalom • Környezetvédelmi osztály • Első, eredeti forgalomba helyezés dátuma • Adóigazgatási eljárás kezdete. Fontos tudni, hogy a külföldi rendszámú személygépkocsi regisztrációs adójának a megállapításához mindenképpen szükséges a Nemzeti Közlekedési Hatóság által kiállított műszaki adatlap. A személygépkocsi behozatala után tehát először ezt szükséges beszerezni. Amit a Nemzeti Közlekedési Hatóság felé szükséges fizetni: Vizsgadíj + egyedi forgalomba helyezési költség. A vizsgadíj függ a jármű típusától. Nem összkerékhajtású személyautók esetében: 16.290 Ft. Az egyedi forgalomba helyezés költsége: 22.800 Ft. Műszaki vizsgát követően, a kiállított műszaki adatlappal a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál kell a regisztrációs adót befizetni. . Miután az új tulajdonos megszerezte a vámhivatal igazolását arról, hogy a regisztrációs adót megfizették az adott járműre, akkor következhet az utolsó, általánosan ismert lépés. A személygépkocsi magyarországi forgalomba helyezéséhez az illetékes okmányirodához kell fordulni, ahol elvégzik a jármű származásának ellenőrzését is. A forgalomba helyezési eljárásra ezt követően kerül sor. Amit az okmányirodában kell elintézni: forgalmi engedély illetéke: 6.000 Ft, törzskönyv illeték: 6.000 Ft , rendszámtábla ára 1 pár esetén: 8.500 Ft,érvényesítő címke díja: 585 Ft. Összesen: 21.085 Ft Ezek után az autó magyarországi forgalomba helyezése megtörtént, a honosítás lezárult. A műszaki vizsga két évig érvényes, melyet azt követően már bármely műszaki vizsga állomáson meg lehet hosszabbítani. A forgalomba helyezés adminisztrációs költségei és lépései során a tulajdonos megkapja az engedélyt az állandó használatra, ezt követően pedig nincs más hátra, mint élvezni az új vételt minden lehetséges útszakaszon. Ha Ön egy hivatásos kereskedőtől gépkocsit vásárol, az új autóra kétéves szavatosság vonatkozik. A szavatossági idő a használt gépkocsik esetében egy évre csökkenthető. A szavatosság a gyártási hibákra vonatkozik, amelyekért a forgalmazó tartozik felelősséggel. A szavatosságon kívül Ön jótállásra is jogosult lehet. Az uniós szabályok értelmében Ön szavatossági igényét a gyártó márkakereskedői hálózatába tartozó kereskedők bármelyikénél érvényesítheti, függetlenül attól, hogy melyik uniós országban vette az autót. Hasznos információk Szlovákia A kiutazáshoz készítsünk eurót. Amennyiben a szlovák autópályákat kívánja igénybe venni, szerezze be a megfelelő autópálya matricát. A tíz napos legolcsóbb matrica 10 euróba kerül. Szlovákiában ugyanolyan sebességkorlátozás van érvényben, mint szinte az egész Európai Unió területén. 50 km/óra sebességgel közlekedjünk a telepelüléseken belül, a településeken kívül 90 km/óra sebességgel, és az autópályán 130 km/órás sebességgel. A benzin ára Szlovákiában átlagosan 1,45 euró literenként, a gázolajé átlagosan 1,37 euró literenként. Csehország Cseh országban cseh koronával fizethetünk. A tíz napos legolcsóbb autópálya matrica 310 koronába kerül. Cseh ország területén szintén az Európai Unióban érvényben lévő sebességkorlátozás él: 50 km/óra a telepelüléseken belül, a településeken kívül 90 km/óra, és az autópályán 130 km/órás sebességgel közlekedhetünk. A benzin ára Csehországban átlagosan 35 korona literenként, a gázolajé átlagosan 36 korona literenként.